KUNTOA JA MASSIIVINEN TANKKAUS

Kisoista on nyt kolmisen viikkoa ja syksyn skaboihin osallistuneilla on alkanut reverse-dieetti. Kisadieetin läpi vetäminen on haastavaa hommaa, mutta itsekin olen sen kannalla, että se haastavin homma alkaa dieetin jälkeen.

Kisadieetillä tankattiin iso tankkaus kerran viikkoon ja tapa tuntui toimivan todella hyvin. Tankkaus potkaisi jokaikinen kerta rasvanpolton uudelle levelille ja viikko viikolta kunto kiristyi silmissä.

Viikoittaisista tankkauksista kiinni pitäen on alettu pikkuhiljaa tuomaan kroppaa pois dieetiltä ja pyritty saamaan aineenvaihdunta taas rullaamaan entiseen tapaan. Kuten jo aiemmassa postauksessa kerroin, en tule noudattamaan perinteistä reverse-dieettiä, vaan jotain vähän normaalista poikkeavaa tapaa tulla ulos dieetiltä. Kyseinen tapa on nyt kolmen viikon kokeilun jälkeen tuntunut haastavalta, mutta myös toimivalta. Kunto on pysynyt yllättävän hyvin kasassa, eikä painokaan ole noussut kuin kilon-pari kisapainosta.

nayttokuva-2016-10-28-kello-18-34-00

Tavoite on siis tietysti ollut pitää kunto siistinä kisojen jälkeen, mutta silti saada aikaan kehitystä heti ensimäisistä viikoista lähtien. Kisat on kisattu ja enää ei ole tarkoitus polttaa rasvaa tai yrittää pysyä nykyisissä ravoissa, ei todellakaan. Toisinsanoen lihatalkoiden ääreen on pyritty pääsemään, mutta ilman liian nopeaa rasvan kertymistä tai dramaattista painon nousua. Hiljalleen se paino saa sieltä viikko viikolta, kuukausi kuukaudelta nousta lähemmäs normaaleja lukemia, koska naisen ei näin alhaisissa rasvoissa ole tervettä pysytellä liian pitkän aikaa.

p1030100

Kolmisen viikkoa on nyt toteutettu Cycle Diet:iksi kutsuttua dieettiä. Elikkäs lyhyesti sanottuna se perustuu käytännössä leptiinin säätelyyn ja glykogeenin superkompensaatioon. Kyseistä dieettiä noudattaen, on normaalipäivien energiansaanti pidetty melko ailhaisina (pikkuhiljaa nostetaan niitäkin) ja yhtenä päivänä viikossa tankataan todella massiivisesti. Massiivinen tarkoittaa sitten oikeasti isosti. Tankkauksen suuruus on laskennallisesti mulle vajaat 7000 kcal. Dieetillä tankkaukset toteutettiin suhteellisen puhtaista lähteistä ja vähärasvaisesti, mutta Cycle Dietin ideaa noudattaen, on myös rasvaa tungettu tankkauspäivinä koneeseen melkoisen reippaasti. Keskelle viikkoa ajoittuu lisäksi ns. ”mid-week spike”, jotta treenitehot saadaan pidettyä yllä myös ennen loppuviikoon ajoittuvaa varsinaista tankkausta, koska ainakin itselläni olen huomannut kropan tyhjenevän melkoisen vauhdikkaasti. Tämä meinaa sitä, että syödään esimerkiksi illalla yhdellä aterialla niin paljon extra hiilaria kuin jaksaa. Riisiä, puuroa, perunaa, leipää, pastaa jne.

Alla hieman kurkistusta viimeisimimmän tankkauspäivän saldoon. Wanhassa satamassa järjestetty lakritsi-salmiakkifestivaalit osui myös sopivasti tankkauksen kylkeen 😉

nayttokuva-2016-10-30-kello-16-51-43nayttokuva-2016-10-30-kello-16-43-37nayttokuva-2016-10-30-kello-15-56-59nayttokuva-2016-10-30-kello-15-54-01nayttokuva-2016-10-30-kello-16-48-01nayttokuva-2016-10-28-kello-18-32-43

Myös treenit on kisojen jälkeen muutettu täysin ja noudatankin nyt pidemmän aikaa yhtä samaa treeniohjelmaa. Avaan myös treenikuvioita lisää, jahka pääsen nykyisen ohjelman kanssa kunnolla vauhtiin. Todella mielenkiintoista seurata minkälaista kehitystä saan tällä tavalla aikaan mm. voimatasoissa. Jalkojen osalta on edelleen liikevalikoima ja toistoalue rajallinen polvia kiusaavan kondromalasian takia, mutta selvästi enemmän uskaltaa jo niitäkin kiusata salilla. Dieetin varrella oli aikoja, että en kyennyt kävelemään tai portaita ei päässyt ylös eikä alas ilman apua. Positiivisena on välillä ollut vaikea pysyä, mutta viimeisimmässä jalkatreenissä levyjä prässiin ladatessa en voinut sivuuttaa ajatusta, että onhan tässä jo hemmetti soikoon paljonkin ilon aihetta, kun vielä hetki sitten ainoa mitä kykeni jaloille tekemään oli pyörän polkeminen ja oman painon kyykyt jostain tukea pitäen, eikä painojen käyttäminen treeneissä tullut kuulonkaan. 😀 Turhaa on jäädä pikkukiviä potkimaan, kun samaan aikaan voi keskittyä asioihin joita pystyy tekemään ja iloitsemaan niistä.

 

Energistä viikon alkua kaikille!

 

↓ SEURAA ↓
Facebook // Instagram 
Snapchat: veera.gronlund

1 comment / Add your comment below

  1. Moikka!
    Kiinnostavan kuuloinen tuo cycle diet jota toteutat kisojen jälkeen! Mua kiinnostaisi kuulla paljon sulla on hiilareita grammoina ja kaloreita kokonaisuudessaan tällä hetkellä noina matalina päivinä kun ei ole tankkausta? Kiitos jos vastaat.

Vastaa