TEHOKAS JA NOPEA MÄKITREENI

Juhannus vietetty ja vaikka suomen kesä välillä osaakin yllättää, niin ainakin itselläni oli ihan mahtava viikonloppu! Ei haitannut pienet vesikuurot tai pilvisempi sää. Vietin koko juhannuksen Tahkolla ja pakko sanoa että oli kyllä hauskaa. Välillä tekee todellakin hyvää hieman irtautua arjesta ja höllätä.

Kolikollahan on kuitenkin myös kääntöpuolensa ja muutaman päivän hölläilystä kuitenkin kertyiki mukavasti myös turvotusta, joten heti maanantai aamulla vetäsin tiukan mäkitreenin ja jösses miten hiki lensi! Muutenkin näin mahtavalla säällä todellakin kelpaa treenata ulkona.

Itelleni ei tuohon hätään löytynyt jyrkkää mäkeä, eli tällä kertaa loiva ja pitkä mäki sai nyt kelvata. Normaalisti mäki saisi olla selvästi jyrkempi. Mäki/porrastreenejähän voi muokata itselleen sopivaksi ja niissä on todellakin vain mielikuvitus on rajana. Mäkeä tai vaihtoehtoisesti portaita voi spurttailla, kiivetä tai hyppiä ylös vaikka ja miten, sekä spurtin päälle voi yhdistää vielä jonkin muun liikeen ja tämä yhdistelmä tehdään peräkkäin ilman taukoa.

Mäki/portaat antaa normaalista juoksusta/tasaisella maalla tehdyistä spurteista poikkeavaa ärsykettä ja on todellakin hyvä harjoitusmuoto aina silloin tällöin tehtynä. Tällä kertaa tein vähän normaalista poikkeavan mäkitreenin, enkä tehnyt vetoja ainoastaan juosten, vaan yhdistelin mukaan myös muita harjoitteita.

Huom! Muista lämmitellä kunnolla ennen kuin aloitat treenin!

Jokaisen kierroksen jälkeen pidä n. 30 sekunnin mittainen tauko ennen seuraavaa vetoa. 

  1. Kierros: Juokse mäki täysillä ylös ja hölkkää alas. Alhaalla suorita 10 yleisliikettä.
  2. Kierros: Juokse mäki ylös ja hölkkää alas. Alhaalla vuorikiipeilijä 10 toistoa per jalka.
  3. Kierros: Juokse mäki ylös ja hölkkää alas. Mäki ylös kyykkyhypyillä ja hölkäten alas.
  4. Kierros: Juokse mäki ylös ja hölkkää alas. Alhaalla tee sit outs 10 per puoli.
  5. Kierros: Juokse mäki ylös ja hölkkää alas. Mäki ylös askelkävelyillä.  
  6. Kierros: Juokse mäki ylös ja hölkkää alas. Mäki ylös luisteluhypyillä. 

 

Treenin jälkeen kävele hetki palauttelevasti.

Tehokasta viikonloppua!

-V-

Vastaa